Ini adalah kunjungan pertama anda di blog Keris Mas "Selamat Datang!" Terima kasih kerana sudi melawat blog ini

Friday 5 April 2019

Cerpen 'Nenek


'Cerpen 'Nenek'


Cerpen "Nenek" Keris Mas menjangkau jauh ke dasar jiwa seorang nenek yang tidak lagi dipedulikan oleh anak cucunya. Anak dan cucunya dengan sikap dan haluan masing-masing yang mengakibatkan nenek membawa diri.


Pemikiran : 

Melalui psikologi watak-watak itu yang kecewa, Keris Mas memperlihatkan betapa rapuhnya masyarakat pada zaman tersebut. Kasih sayang sebuah keluarga sudah tiada lagi. Erti kedamaian dan kebahagian yang dapat dinikmati dalam sebuah keluarga tiada lagi. Anak-anak kini bersikap kurang ajar dan menderhaka kepada kedua ibu bapa.


Petikan cerpen :

"Dia marahkan ayah, marahkan Nana, marahkan Kak Nona, marahkan Abang Manan, marahkan semua orang. Tapi lebih sekali dia marahkan ayah dengan Abang Adnan. Katanya Abang Adnan sudah gila isim, gila nak jadi Arab celup; mengaji benda pelik-pelik tapi tak tahu jaga diri sendiri, tak ambil tahu hal • keluarga di rumah sendiri. Katanya lagi Abang Adnan sudah tua berjanggut tak mahu kahwin-kahwin. Ada kerja ditinggalkan. Ada ayah dilawan. Derhaka. Dia kata ayah gila masjid. Sembahyang, mengaji siang malam tapi anak cucu bertaburan tak terpelihara. Abang Manan, katanya, gila uniform. Abang Karim dan Kak Nona gila pangkat, gila rumah besar. Katanya semua ini gila; tak ada seorang pun yang ingin menjaga Nani".




No comments:

Post a Comment